اسلام کريم اوف با کسب ۹۰ درصد آرا برای يک دوره پنج ساله ديگر رئيس جمهوری ازبکستان شد

 اسلام کريموف با کسب ۹۰ درصد آرا برای يک دوره پنج ساله ديگر به عنوان رئيس جمهوری آن کشور انتخاب شد. 1372128797_1372049922_cdf6d1c08eb5114d5a0d417e4aaf70fa-2

به گزارش افق رئیس ستاد مرکزی انتخابات ازبکستان اعلام کرد٬ روز یکشنبه ۲۹ مارچ  ۲۰۱۵ در ازبکستان انتخابات ریاست جمهوری برگزار و در آن «اسلام کریم اف» با بدست آوردن بیش از ۹۰ درصد آرا را به خود اختصاص داد و به عنوان رئیس جمهوری ازبکستان انتخاب شد.

گفته می شود در این انتخابات بیش از ۲۰ میلیون نفر از شهروندان واجد شرایط این کشورحضور داشته‌اند و ۱۷ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۱۵۹ نفر آنها به «اسلام کریم اف» رای داده‌اند.

۲ درصد مردم به «حاتمجان کتمان اف» از حزب دموکراتیک خلق و بیش از ۳ درصد به «اکمل سعیداف» از حزب دموکراتیک ازبکستان «ملی تیکلانیش» و بیش از ۲ درصد به «ناریمان عمراف» از حزب سوسیال دموکراتیک «عدالت» رای داده‌اند.

رئیس ستاد کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان به خبرنگاران گفته است: یک ممیز و ۵ دهم درصد برگه‌های رای باطل بوده است.

 طبق ماده ۳۵ قانون اساسی ازبکستان «در مورد انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان» انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شده محسوب می شود.

انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان را نزدیک به۳۰۰ نفر ناظر از ۴۳ کشور جهان و۵ سازمان بین المللی از جمله دفتر نهاد‌ه‌های دموکراسی و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه جهانی سازمان های انتخاباتی و سازمان همکاری اسلامی در این انتخابات حضور داشتند.

اسلام کريموف ۷۷ ساله از ۲۶ سال پيش تاکنون در سمت رهبر حزب کمونيست سابق و سپس رئيس جمهور، رهبری ازبکستان را در دست دارد.
غرب تاکنون هيچيک از انتخابات برگزار شده در ازبکستان را آزاد و عادلانه ارزيابی نکرده است. در مقابل، روسيه همواره اين انتخابات را به رسميت شناخته و روابطش به ازبکستان را گسترش داده است.

پیام تبریکی ریس جمهور اسلامی افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، پیروزی مجدد اسلام کریموف را منحیث رئیس جمهور ازبکستان از جانب خود و مردم افغانستان تبریک گفته و برای وی موفقیت و به مردم برادر و همسایه ازبکستان سعادت و خوشبختی آرزو می کند.

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان اظهار امیدواری می کند که با پیروزی مجدد اسلام کریموف منحیث رئیس جمهور ازبکستان، مناسبات میان افغانستان و ازبکستان در عرصه های مختلف بیشتر از پیش گسترش یابد.

به اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان، اسلام کریموف با کسب بیش از ۹۰ در صد آراء برنده این انتخابات شناخته شده است.

مطالب مرتبط