تعین شدن ملا رادیو به رهبری طالبان پاکستانی و رد گفتگوهای صلح با دولت پاکستان

ملا فضل الله معروف به ملا رادیو که به عنوان رهبر جدید طالبان پاکستانی انتخاب شد،  به دولت پاکستان هشدار داد که مخالف هرگونه گفتگوهای صلح است.

184396-fazalullah-1381402331-125-640x480فضل الله که بخاطر عقاید تند اسلامیش مشهور است، از سوی شورای طالبان پاکستان به جانشینی حکیم الله محسود برگزیده شد. محسود در اول ماه نوامبر در یک حمله طیاره های بی سرنشین آمریکایی به قتل رسید.

محسود و متحدان او بطور ضمنی با مذاکره و آتش بس با دولت پاکستان موافق بودند، اما جانشین جدید او کاملا نظر دیگری دارد.

شهیدالله شهید، سخنگوی طالبان پاکستان گفته است: «بخاطر مخالفت ملا فضل الله، مذاکرات با دولت پاکستان انجام نخواهد شد.» شهید این مطلب را در گفتگو با رویترز اعلام کرد.

سخنگوی طالبان پاکستانی افزود: «همه حکومتها با ما بازی میکنند. آنها به اسم صلح ما را گول میزنند و مردم ما را میکشند. ما صد در صد مطمئن هستیم که پاکستان از حملات طیاره های بی سرنشین آمریکایی حمایت میکند.»

طالبان پاکستان در پی آن است تا حکومت نواز شریف را سرنگون کرده و در این کشور اتمی حکومت اسلامی منطبق با شرع اسلام را برپا کند.

ملا فضل الله بخاطر نطق های آتشین رادیویی در دره سوات پاکستان به «ملا رادیو» معروف است. او در میان گروههای طالبان هم به عنوان یک فرد تندرو شناخته میشود.

او مخالف واکسیناسیون فلج اطفال است، و تمامی مدارس دخترانه را در منطقه تحت کنترل خود تعطیل کرده است.

ملاله یوسف زی، ضمن انتقاد از طالبان، از حقوق زنان برای تحصیل دفاع میکند. او یکسال پیش هدف تیراندازی مردان ملا فضل الله قرار گرفت و تبدیل به یک قهرمان جهانی شد. او پس از این سوءقصد برای مداوای طبی به بریتانیا منتقل شد و اکنون با خانواده اش در شهر بیرمنگام بریتانیا زندگی میکند.

مطالب مرتبط