حکومت ایالت خیبرپشتونخوا لایحه ای را برای مسدود کردن راه تدارکاتی ناتو تصویب کرد

حکومت ایالتی خیبر پشتونخوا در پاکستان لایحه مسدود کردن راه های اکمالاتی ناتو را تصویب کرد. حکومت ایالتی خیبر پشتونخوا این اقدام را پس از آنکه حکیم الله محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان در یک حمله طیاره بی پیلوت کشته شد، گرفت.

Khybarpass-Pak-natoحکومت مرکزی پاکستان که صلاحیت مسدود کردن راه های اکمالاتی ناتو را داشته و بارها وقوع حملات طیاره های بی پیلوت را محکوم کرده، در مورد این تصمیم حکومت ایالتی خیبر پشتونخوا عکس العمل محتاطانه از خود نشان داده است.

مشوره ها در مورد مسدود کردن راه های اکمالاتی ناتو در اسلام آباد جریان دارد و در صورت اجماع ملی احتمال می رود که فیصله حکومت ایالتی خیبر پشتونخوا رسماً عملی گردد.

در صورت که فیصله مسدود کردن راه های اکمالاتی ناتو از سوی حکومت مرکزی پاکستان رد شود، امکان می رود که حکومت ایالتی خیبر پشتونخوا که رهبری آنرا حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان به عهده دارد به تنهایی اقدام مسدود کردن راه های اکمالاتی ناتو را بگیرد.

ششناک جوشی عضو انستیتیوت سلطنتی لندن می گوید، در حال حاضر سربازان ناتو مستقر در افغانستان برای هشتاد درصد اکمالات شان از راه های هوایی و یا شمال استفاده می کنند.

اما وی می افزاید که استفاده از خاک پاکستان برای اکمالات ناتو ارزان تمام می شود:
« این میتواند عملیات را پیچیده سازد، یا مانع آوردن بعضی سلاح و مهمات گردد. این هم امکان دارد که بسیاری از وسایل را از راه دوبی هوایی انتقال بدهند با این مصرف اکمالات ناتو که از قبل زیاد است اضافه تر خواهد شد. »

اگرچه احزاب مسلم لیک ن به رهبری نواز شریف و تحریک انصاف به رهبری عمران خان، حملات طیاره های بی پیلوت را ظاهراً محکوم می کنند با آن هم حزب تحریک انصاف تا هنوز نتوانسته درمخالفت که عیله همکاری پاکستان با امریکا دارد، احزاب دیگر سیاسی را نیز شامل کند.

پاکستان که در حال حاضر با بحران های اقتصادی و انرژی روبرو است با مسدود کردن راه های اکمالاتی ناتو ممکن همکاری های اقتصادی کشور های دیگر را از دست بدهد.

مطالب مرتبط