رئیس جمهور کرزی: انتخابات آینده حیاتی ترین انتخابات و آینده افغانستان به آن بستگی دارد

090307162545_op-karzai-512رییس جمهور افغانستان انتخابات آینده را “حیاتی ترین” انتخابات برای افغانستان خوانده و گفته است که ثبات و آینده کشور به آن بستگی دارد.

به اساس خبرنامهء ارگ ریاست جمهوری، حامد کرزی این سخن را در دیدار با روسا و اعضای کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخابات دیروز در کابل گفته است.

رییس جمهور کرزی گفته است که انتخابات آینده از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا تهداب دموکراسی را تقویت می کند و همچنین ثبات افغانستان به آن بستگی دارد.

به اساس قانون اساسی، رییس جمهور کرزی نمی تواند برای دورهء سوم در انتخابات آینده اشتراک کند.

این درحالیست که انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 میلادی که رئیس جمهور کرزی برنده آن اعلام شد، با ادعاهای تقلب گسترده به همراه بود.

به اساس گزارش ها، این بار نیز شفافیت انتخابات سال آینده از نگرانی های عمدهء گروه های نظارت کنندهء انتخابات، جامعهء مدنی و مردم به حساب می آید.

امنیت انتخابات آینده از نگرانی های عمدهء دیگر گفته می شود.

در خبرنامه آمده است که روسای هر دو کمیسیون انتخابات نگرانی شان را در بخش های امنیتی و پولی با رییس جمهور در میان گذاشتند و خواستند که این نگرانی ها مرفوع ساخته شوند.

قرار است، وزیران مالیه، داخله، رییس امنیت ملی و شماری دیگر از مقام های ارشد حکومت در مورد مسایل امنیتی و پولی انتخابات آینده امروز در کابل صحبت کنند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که کار روی اسناد و شکایت های رسیده همچنان جریان دارد.

انتظار می رود که فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در بیست و پنج ماه عقرب امسال اعلان شود.

کمیسیون مستقل انتخابات از جمع بیست و هفت نفرِ که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، شانزده تن را حذف کرد و اکنون فقط 10 تن در فهرست ابتدایی حضور دارند.

به اساس تقویم انتخاباتی، قرار است مبارزات انتخابات ریاست جمهوری از سیزدهم ماه دلو آغاز و در سیزدهم ماه حمل سال آینده به پایان برسد.

شانزدهم ماه حمل سال 1393 زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی تعیین شده است.

مطالب مرتبط