به دنبال کشته شدن رهبر طالبان، پاکستان خواهان بازبینی روابط با امریکا است

larg.pakistan.usحکومت پاکستان در اعتراض به قتل حکیم الله محسود، رهبرتحریک طالبان در حمله هواپیمای بی سرنشین امریکایی، سفیر ایالات متحده امریکا در اسلام آباد را احضار کرد. مقامات پاکستانی امریکا را به تخریب تلاش های صلح با طالبان متهم کرده و خواهان بازبینی روابط با این کشورشده اند.

پیش از احضار سفیر امریکا در اسلام آباد، چودری نثار وزیر داخله پاکستان ایالات متحده امریکا را به تخریب تلاش ها برای گفتگو با طالبان متهم کرد. او در یک اعلامیه گفت که این حمله تلاش های پاکستان برای گفتگو با طالبان را آسیب زده است. وزیر داخله پاکستان در این اعلامیه افزوده است:

«قتل حکیم الله محسود، قتل همه تلاش های صلح است». در نتیجه این حمله، در همه ابعاد درهمکاری های میان ایالات متحده امریکا و پاکستان تجدید نظر خواهد شد. امریکایی ها گفته بودند که از تلاش های ما برای صلح حمایت می کنند. حمایت شان همین بود؟».

به گفته وزیر داخله پاکستان، قرار بود تا هجده ساعت دیگر گروهی از عالمان دینی یک درخواست رسمی را به طالبان تسلیم کند و از آنها بخواهد که در روند صلح شرکت کنند.

این درحالیست که یک روز قبل از کشته شدن محسود، حکومت پاکستان از شروع گفتگوهای صلح خبر داده بود.

مقام های پاکستانی گفته اند که با وجود این، به تلاش های خود برای گفتگو با طالبان ادامه می دهند. پرویز رشید، وزیر اطلاعات پاکستان در این مورد گفته است: «ایالات متحده امریکا خواست با این حمله هواپیمای بی سرنشین به گفتگوهای صلح حمله کند، اما ما نمی گذاریم این تلاش ها ناکام بماند».

در همین حال، شاه فرمان، سخنگوی حکومت ایالت خیبرپشتونخواه گفت که قانونگذاران ایالتی در واکنش به این حمله تلاش خواهند کرد فیصله ای برای قطع راه مواصلاتی کاروان های ناتو به افغانستان صادر کنند.

ایالات متحده امریکا در پاسخ به این اتهام های پاکستان، گفته است که دو کشور منافع مشترکی برای پایان بخشیدن به افراط گرایی دارند. وزارت خارجه ایالات متحده امریکا بدون تایید قتل محسود، گفته است که مذاکره با تحریک طالبان مساله داخلی پاکستان است.

گزارش شده است که جنگجویان طالبان جسد حکیم الله محسود را به صورت مخفی روز جمعه به خاک سپرده اند.

یک سخنگوی این گروه تهدید کرده است که انتقام قتل او را می گیرد. اعظم طارق، سخنگوی طالبان پاکستانی در این مورد میگوید: «هر قطره خون محسود به یک بمبگذار انتحاری تبدیل خواهد شد… امریکا و دوستانش نباید خوشحال باشند. ما انتقام خون شهید خود را خواهیم گرفت».

موتر حامل حکیم الله محسود بعد از شرکت او در یک جلسه رهبران طالبان، هدف حمله هواپیمای بی سرنشین امریکایی قرار گرفت. محافظ و راننده او نیز کشته شدند.

گفتنی است که تحریک طالبان پاکستان «سعید خان سنجا» را به عنوان رهبر جدیدشان انتخاب کرده اند.

مطالب مرتبط