پیشنویس قطعنامه ای توسط آلمان و برازیل برعلیه جاسوسی به سازمان ملل متحد داده شد

آلمان و برازیل پیشنویس قطعنامه ای را به کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل تحویل دادند که در آن خواسته شده تا به نظارت بیش از حد استخباراتی پایان داده شود. این اقدام پس از افشای برنامه استخباراتی امریکا برداشته شده است.

0,,17188610گزارش هایی مبنی بر نظارت استخباراتی «آژانس امنیت ملی امریکا» بر ارتباطات خانم دیلما روسف رییس جمهور برازیل و خانم انگلا مرکل صدراعظم آلمان باعث شگفتی و خشم این دو کشور گردید.

گزارش این گونه فعالیت های جاسوسی توسط ادوارد سنودن، کارمند سابق «آژانس امنیت ملی امریکا» به رسانه ها داده شد. این فرد فراری از ایالات متحده امریکا فعلا در روسیه به سر می برد و تمایل نشان داده است که در تحقیقات در این رابطه به آلمان کمک کند.

پیشنویس قطعنامه آلمان –برازیل احتمالا به مجمع عمومی سازمان ملل واضح می کند که هرگونه اقدام نظارتی بر وسایل ارتباطی از جمله خارج از قلمرو یک کشور، باعث نگرانی عمیق نسبت به نقض حقوق بشر می باشد.

این پیشنویس احتمالا همچنان از کشورهای عضو سازمان ملل  خواهد خواست  تا اقداماتی را در جهت پایان دادن به نقض چنین حقوقی روی دست بگیرند و شرایطی را برای جلوگیری از این گونه نقض ها روی دست بگیرند؛ [از جمله] اطمینان بدهند که قوانین ملی این کشورها مطابق با وظایف شان زیر قانون بین المللی حقوق بشر می باشد.

با این همه، به نظر می رسد که پیشنویس قطعنامه در خلال بحث در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد تغییر کند.

قطعنامه های مجمع عمومی ملل متحد لازم الاجرا نیستند؛ اما می توانند نظر جهانی را تغییر دهند و وزن سیاسی داشته باشند.

مطالب مرتبط