کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستان درحمله طیاره های بی سرنشین تائید شد

مقامات ارشد طالبان و منابع اطلاعاتی پاکستان تأیید کرده‌اند که حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان، در طیاره های بی سرنشین آمریکایی کشته شده است.

mehsud538566همچنان یک منبع اطلاعاتی موثق به خبرگزاری رویترز گفته که جسد حکیم‌الله محسود قرار است ساعت ۳ بعداز ظهر امروز شنبه (۲ نوامبر) در شهر میران‌شاه، مقر اصلی طالبان در وزیرستان شمالی به خاک سپرده ‌شود.

حکیم‌الله محسود به استناد منابع اطلاعاتی پاکستانی و مقامات ارشد طالبان در جریان حمله طیاره های بی سرنشین آمریکایی دیروز جمعه (۱ نوامبر) در وزیرستان شمالی کشته شد. وی که گمان می‌رفت در اواسط دهه ۳۰ سالگی باشد، یکی از رهبران تحت تعقیب طالبان پاکستان به شمار می‌رفت.

حکیم‌الله محسود در سال ۲۰۰۹ پس از کشته‌شدن بیت‌الله محسود، فرمانده پیشین طالبان پاکستان در جریان حمله طیاره های بی سرنشین آمریکایی، به فرماندهی این گروه تروریستی رسید.

منبع اطلاعاتی همچنان به رویترز گفته «دستکم ۲۵ نفر» از جمله طارق محسود، محافظ شخصی و عبدالله محسود، راننده و دو نفر از نزدیکان حکیم‌الله محسود نیز در جریان این حمله کشته شده‌اند.

به گفته منابع محلی حکیم‌الله محسود پس از شرکت در نشستی با حضور ۲۵ تن از سران ارشد طالبان که پیرامون بررسی پیشنهاد مذاکره با دولت پاکستان تشکیل شده بود.

جایزه ۵ میلیونی امریکا بر سر محسود

در پی انتشار ویدئویی که در آن حکیم‌الله محسود در حال وداع با یک عامل انتحاری دیده می‌‌شد، آمریکا برای دستگیری وی جایزه‌ای به مبلغ پنج میلیون دلار تعیین کرد. این عامل انتحاری از کشور اردن در سال ۲۰۰۹ منجر به مرگ هفت مأمور سازمان سیا شد که در کمپی در افغانستان مستقر بودند.

آمریکا حکیم‌‌الله محسود را به اتهام مشارکت در این حمله انتحاری تحت تعقیب قرار داده بود.

عملیات طیاره های بی سرنشین آمریکایی در پاکستان یکی از عوامل اصلی بروز تنش‌هایی در روابط میان دو کشور بوده است.

پیش‌تر نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در دیداری در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از وی خواسته بود تا ایالات متحده به حملات پهپادهای خود در خاک پاکستان خاتمه دهد.

پاکستان این اقدام آمریکا را زیرپاگذاشتن اصل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی خود می‌داند.

مطالب مرتبط