تاکید رئیس جمهور کرزی بر آموزش نو جوانان بازمانده از تعلیم

B2A09032-42A7-4E

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به برخی از مشکلات بازماندن تعداد از اطفال و نو جوانان از تعلیم در مکاتب روی شامل شدن آنان در مکاتب سواد آموزی و حرفوی تاکید کرد.

حامد کرزی در بیانیه پانزده روزه رادیویی اش گفت، تهدید طالبان، مهاجرت برخی افغان ها به خارج از کشور و بی توجهی برخی خانواده ها سبب بازماندن تعداد از اطفال و نوجوانان در زمان معین آن از مکتب شده است.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به ایجاد مکاتب سواد آموزی و حرفوی ظرف چند سال اخیر در کشور آموزش در این مکاتب را برای نوجوانان بازمانده از تعلیم موثر خواند:

«اطفال و نو جوانان که از طریق مکاتب سواد آموزی و آموزش حرفه ها با سواد شده و حرفه می آموزند با سپری نمودن همین دوره آموزشی کوتاه می توانند در جامعه صاحب کار و زنده گی با عزت شوند و اگر بخواهند تعلیمات شان را بیشتر سازند راه برای شان باز می شود زیرا می توانند از طریق شامل شدن در مکاتب کلان سالان و موسسات تعلیمی شبانه به تعلیم شان ادامه بدهند. »

وی همچنان از خانواده های افغان خواست که در آموزش اولاد های شان توجه جدی نموده و آنان را در مکاتب مسلکی و سواد آموزی شامل سازند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که مسوولان وزارت معارف نیز از مسدود شدن حدود 400 مکتب به اثر نا امنی ها در برخی از مناطق افغانستان خبر می دهد.

گزارش ها می رسانند که تعداد از مسوولان معارف در ولایت های غزنی و هلمند نیز در آغاز سال تعلیمی از این مساله ابراز نگرانی کرده بودند.

اما مسولان وزارت معارف با توجه به اظهارات رییس جمهور افغانستان می گویند، آنان به همکاری کشور های بین المللی شماری از مکاتب سواد آموزی و مسلکی را برای جوانان بازمانده از تعلیم ایجاد کرده اند.

کبیر حقمل سخنگوی این وزارت گفت:

« یک برنامه ما این است که چند وقت پیش ما یک پروژه را با جاپان و یونسکو به ارزش بیست میلیون دالر امضا کردیم تا برای کسانی که خوانده و نوشته نمی توانند زمینه خواندن و نوشتن را فراهم می سازد و هم در بخش های فنی و حرفوی برایشان آموزش داده می شود. حالا با ایجاد بیش از 200 انیستیتیوت و مکاتب مسلکی برای کسانی که از صنوف دوازدهم و چهاردهم فارغ می شوند برایشان برنامه های مسلکی را درنظر گرفته ایم. »

این مسوول وزارت معارف می گوید، در حال حاضر برای 82 هزار تن زمینه آموزش های مسلکی و برای هفت صد هزار تن زمینه خواندن و نوشتن را مهیا کرده اند.

برخی کارشناسان می گویند که اکثر این جوانان پس از فراه گیری حرفه و فراغت از مکاتب مسلکی بنابر پائین بودن سطح اقتصاد شان قادر به خرید وسایل نبوده و اکثراً بیکار باقی می مانند.

آنان همچنان حکومت را متهم به عدم ایجاد زمینه کار نموده و می گویند، کسانی نیز وجود دارند که با داشتن درجه لیسانس و ماستری هنوز هم در بیکاری به سر می برند.

مطالب مرتبط