سازمان منع سلاح های کیمایی: تاسیسات تولید وترکیب سلاح های کیمیایی سوریه نابود شدند

سازمان منع سلاح های کیمایی خبر داده است که حکومت سوریه همه تجهیزات اعلام شده برای تولید و ترکیب سلاح های کیمیایی اش را نابود کرده است. این خبر یک روز پیش از مهلت تعیین شده برای ازبین بردن این تجهیزات نشر شد.

IMAGE635164191111یک مقام سازمان منع سلاح های کیمیایی روز پنج شنبه (9 عقرب) خبر داد که سوریه نابودی همه تجهیزات اساسی تولید سلاح های کیمیایی و گازهای زهری اش را تکمیل کرده است.

سازمان منع سلاح های کیمایی مستقر در هاگ هنوز به صورت رسمی تکمیل نابودی تجهیزات تولید سلاح های کیمیایی را اعلام نکرده است، اما خبرگزاری ها به نقل از مقام ها و یک سند این سازمان این موضوع را گزارش داده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این سند آمده است که هیات سازمان منع سلاح های کیمیایی جریان تخریب این تجهیزات را در 21 مرکز از 23 مرکز تولید سلاح های کیمیایی سوریه بازرسی کرده است. براساس این سند، بازرسی از دو مرکز دیگر بسیار خطرناک بوده اما تجهیزات آنها قبلاً به دیگر مراکز انتقال داده شده و کارشناسان آنها را دیده اند.

در این سند آمده است: «سازمان منع سلاح های کیمیایی راضی است. این سازمان ثابت کرده و دیده است که همه تجهیزات تولید، ترکیب و پر کردن [سلاح های کیمیایی و گازهای زهری] در همه 23 مرکز نابود شده است».

براساس مهلت تعیین شده از سوی سازمان منع سلاح های کیمیایی که توسط شورای امنیت ملل متحد نیز به تایید رسید، همه تجهیزات تولید و ترکیب سلاح های کیمیایی می بایست تا روز جمعه (اول نومبر) نابود شوند و بازرسان از جریان نابودی آنها نظارت کنند. نخستین گزارش ماهانه بازرسان از جریان کار آنها در سوریه توسط بان کی مون، دبیرکل ملل متحد به شورای امنیت فرستاده شده است.

شورای اجرایی سازمان منع سلاح های کیمیایی با استفاده از اعلامیه سوریه تا پانزدهم نومبر در مورد «مراحل نابودی» ذخایر سلاح های کیمیایی تصمیم می گیرد. سوریه به عنوان عضو جدید کنوانسیون منع سلاح های کیمیایی، فعالیت ها و تاسیسات سلاح های کیمیایی اش را در یک اعلامیه واضح ساخته است.

حکومت سوریه براساس یک توافق میان ایالات متحده امریکا و روسیه موافقت کرد که سلاح های کیمیایی اش را نابود کند. پیش از آن، واشنگتن در واکنش به کشته شدن صدها تن در اثر استفاده از گاز زهری سارین در حومه دمشق، سوریه را به حمله نظامی تهدید کرده بود.

ایالات متحده امریکا و متحدان اش نیروهای بشار اسد، رییس جمهور سوریه را به استفاده از سلاح کیمیایی به تاریخ 21 آگست متهم کردند. اما رییس جمهور سوریه این اتهام را رد کرده، شورشیان را به استفاده از گازهای زهری متهم نمودد.

مطالب مرتبط