کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان ازدولت خواست بچه بازی را جرم بشمارد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یک تحقیق ملی را در مورد «بچه بازی» به راه انداخته است. این کمیسیون از دولت افغانستان خواسته است که «بچه بازی» را رسماً جرم بشمارد.

AfghanDancingBoysx390بچه بازی و نگهداشتن پسران خرد سال توسط برخی افراد معمول است، اما به ندرت در مورد آن صحبت می شود. این پسران خرد سال در محافل رقصانده می شوند و حتی از آنها سوء استفاده جنسی می شود.

مسئولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گویند کودکانی که قربانی بچه بازی می شوند، در آینده به افراد جنایتکار تبدیل می شوند و مهار کردن جرم و جنایت در چنین جامعه این دشوار می شود.

داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر روز چهارشنبه ( 8 عقرب) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که انجام این تحقیق بدون همکاری حکومت و سایر نهادهای مدنی ممکن نیست.

خانم سمر گفت:

«امسال می خواهیم در رابطه یک مساله بسیار جدی که متاسفانه جامعه ما دچار آن است و تعدادی از اطفال افغانستان با این تخطی بسیار جدی حقوق بشر مواجه می شوند، یک تحقیق ملی را انجام دهیم. این کار به تنهایی ممکن نیست و حکومت و نهادهای حقوق بشری باید با ما همکاری کنند».

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت هدف تحقیق این است تا حکومت افغانستان و سایر نهادها دست به دست هم بدهند و مانع نقض حقوق بشری کودکان افغانستان شوند. آمادگی ها برای آغاز این تحقیق از سه ماه پیش شروع شده است و قرار است در تمام ولایات افغانستان این تحقیق انجام شود.

خانم سمر گفت:

«این اطفال مانند برده توسط تعدادی نگهداری می شوند و از آن ها استفاده جنسی و استفاده فزیکی می شود. در پای شان آنها زنگ بسته کرده، آن ها را می رقصانند. این شخصیت کشی است. به حدی شخصیت آنها را می کشند که به انسان های عقده ای تبدیل می شوند.»

کودکانی که قربانی بچه بازی می شوند، نه تنها از فرصت های شغلی و مکتب محروم می گردند، بلکه در جامعه نیز به شدت تحقیر و توهین می شوند.

بچه بازی جرم شمرده شود

خانم سمر گفت دولت افغانستان باید عمل بچه بازی را جرم بشمارد و عاملان آن به عنوان مجرم به پنجه قانون سپرده شوند.

ثریا صبحرنک، مسوول بخش زنان در کمیسیون حقوق بشر گفت عاملان بچه بازی افراد قدرتمند و پولدار هستند و به عوض مجازات، در جامعه احترام می شوند: «امروز کسانی که قدرت دارند، پول دار هستند و مربوط طبقات بالای جامعه هستند، به بچه بازی روی آورده اند. این ها وقتی به یک عمل دست می زنند، کار آنها به یک رواج تبدیل می شود».

ثریا صبح رنگ گفت عدم پیگیری قانونی این تخطی سبب شده که این پدیده در جامعه بیشتر شود: «قوانین وجود دارد ولی این قوانین تطبیق نمی شود. ببینید، چند نفر به جرم بچه بازی در زندان ها هستند؟ متاسفانه این موضوع سبب شده تا پدیده بچه بازی گسترش پیدا بکند».

مطالب مرتبط