توافق افغانستان و پاکستان در نشست سه جانبه لندن؛ شورای عالی صلح با ملا برادر دیدار کند

کرزی رییس جمهور افغانستان و شریف نخست وزیر پاکستان در یک نشست سه جانبه به میزبانی نخست وزیر بریتانیا در لندن توافق کردند که هیئت شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان سفر کرده و با ملا برادر، فرمانده طالبان دیدار کند.

624260-image-1383062913-436-640x480
حامد کرزی، نواز شریف (راست) و دیوید کامرون (وسط)

حامد کرزی، نواز شریف و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه (7 عقرب) در چهارمین نشست سه جانبه گفتگو کردند. به گزارش دفتر ریاست جمهوری افغانستان، در این نشست در مورد تامین صلح در منطقه، مبارزه با تروریسم و همکاری های اقتصادی میان افغانستان و پاکستان گفتگو صورت گرفت.

دفتر ریاست جمهور افغانستان این گفتگو را «موثر» عنوان کرده است. مقام های افغانستان قبلاً گفته بودند که حامد کرزی از نخست وزیر پاکستان می خواهد زمینه دسترسی به ملا برادر را فراهم کند. ملا برادر که در گذشته به عنوان فرد شماره دوم طالبان یاد می شد، اخیراً از زندانی در پاکستان آزاد گردید.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفته است: «سران سه کشور در رابطه به نقش پاکستان در روند صلح صحبت کردند و توافق به عمل آمد تا هیئت شورای عالی صلح در آینده نزدیک به پاکستان سفر نموده و با ملا برادر دیدار نماید».

ملا برادر در ماه سپتمبر امسال از زندان آزاد گردید. آزادی او یکی از خواست های حکومت افغانستان برای کمک در روند صلح بوده است. اما مقام های حکومت افغانستان گفتند که این عضو طالبان بعد از آزادی نیز شدیداً زیر نظر حکومت پاکستان قرار دارد.

مقام های حکومت افغانستان به این باور اند که ملا برادر می تواند زمینه گفتگوهای صلح را مساعد سازد، اما هنوز واضح نیست که این عضو رهبری طالبان حالا چه اندازه در این گروه نفوذ و نقش دارد.

حکومت افغانستان بارها از مقام های پاکستان خواسته است که در تامین صلح و آوردن مقام های طالبان به میز مذاکره همکاری نمایند. مقام های افغانستان همچنان از اسلام آباد به دلیل عدم اقدام اش علیه پناهگاه های تروریسم در مناطق قبایلی انتقاد می کنند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان افزوده است که در این دیدار سه جانبه، کشورهای افغانستان و پاکستان توافق نمودند تا در ازبین بردن پناهگاه های تروریست ها همکاری نمایند.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری افغانستان، همچنان جانب پاکستان حمایت خود را از دولت افغانستان در راستای تامین امنیت انتخابات ابراز داشت.

مطالب مرتبط