نخست وزیر استرالیا عملیات نظامی کشورش را در افغانستان طی مراسمی رسما پایان بخشید

تونی آبوت، نخست‌وزیر استرالیا در یک سفر غیر منتظره به افغانستان اعلام کرد که ماموریت نظامی سربازان استرالیایی در افغانستان رسما به پایان رسید.

783872-tony-abbott-in-afghanistan
تونی آبوت، نخست‌وزیر استرالیا

او گفت که بیش از 1000 نیروی استرالیایی تا دو ماه دیگر به خانه‌های خود باز می گردند.

نخست‌وزیر استرالیا گفت: «طولانی‌ترین جنگ استرالیا در افغانستان نه با پیروزی و نه با شکست رو به پایان است و ما امیدواریم که با حضور نظامیان استرالیایی، افغانستان به مکانی امن تبدیل شده باشد.»

تونی آبوت، روز گذشته در یک سفر غیر منتظره وارد افغانستان شد و به پایگاه نیروی دفاعی استرالیا در ولایت ارزگان رفت تا پایان ماموریت نیروهای استرالیایی در این کشور را که به گفته او لحظه ای تلخ و شیرین است اعلام کند.

نخست وزیر استرالیا که در پایگاه نظامیان این کشور در ترینکوت مرکز ارزگان صحبت می کرد گفت که این لحظه شیرین است چون صدها سرباز برای کریسمس در خانه و در کنار خانواده‌هایشان خواهند بود و تلخ به این خاطر است که پسرها، پدرها و همسران برخی از خانواده‌های استرالیایی دیگر در کنارشان نیستند.

او در بیانیه رسمی خود اعلام کرد ماموریت نظامی استرالیا در افغانستان برای امنیت ملی این کشور بسیار مهم بوده است.

او گفت: «ما تلاش کردیم تا مطمئن شویم که دیگر افغانستان به پایگاه امنی برای تروریست‌ها تبدیل نمی‌شود و با متحدانمان تلاش می کنیم تا جهان به مکانی امن تبدیل شود.»

او همچنان گفت که مردم در این راه بهای سنگینی پرداخته‌اند و ما نیز در این راه 40 تن از بهترین نیروهایمان را از دست دادیم.

بیش از 20 هزار نیروی استرالیایی در افغانستان خدمت کرده اند و از سال 2001 میلادی که استرالیا در جنگ علیه شبه‌نظامیان طالبان و القاعده به آمریکا پیوست، 40 تن از نیروهای این کشور در افغانستان کشته و 260 تن دیگر آنان زخمی شدند.

با این حال صدر اعظم استرالیا که در جمع سربازان این کشور در ارزگان صحبت می کرد گفت که استرالیایی‌ها نه برای کشورگشایی بلکه برای آزادی می‌جنگند و اینکه آنان برای مردمی می جنگند که حق دارند به شیوه خود زندگی کنند.

او تاکید کرد که استرالیا تا کنون 200 مکتب، کلینیک بهداشتی و جاده‌ معیاری برای مردم افغانستان ساخته است.

آبوت همچنان بار دیگر بر حمایت دوامدار استرالیا از افغانستان تاکید کرد و گفت صدها نیروی استرالیایی با آموزش نیروهای امنیت ملی افغان و تامین کمک‌های مالی به نقش حمایتی خود در این کشور ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط