خوشبینی دولت افغانستان به نتایج نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا

حکومت افغانستان علی‌رغم اذعان بر عدم دستاورد از نشست‌های قبلی با پاکستان به وساطت بریتانیا، نسبت به نشست سه جانبه‎ی پیش رو خوش‎بین است.

2012072107295947574
نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهور کرزی با نخست وزیر پیشین پاکستان

رئیس جمهور کرزی امروز دوشنبه برای شرکت در این نشست سه جانبه کابل را به قصد لندن ترک کرد.

در همین حال جانان موسی‎زی، سخنگوی وزارت خارجه دریک نشست خبری با اشاره به این موضوع که کابل با دولت‌های پیشین اسلام‌آباد مشکلات زیادی داشت، نسبت به نشست پیش رو ابراز خوش‌بینی کرد.

موسی زی ضمن تأیید سفر رئیس جمهوربه بریتانیا برای شرکت در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا اظهار داشت:«امیدواریم این نشست برخلاف نشست‎های گذشته و با حضور نواز شریف نخست وزیر پاکستان نتایج مطلوب داشته باشد.»

وی افزود:

«موضوع آزادی ملا برادر یکی از رهبران زندانی طالبان در پاکستان نیز در این نشست بررسی می‎شود تا شورای عالی صلح افغانستان بتواند با وی تماس بگیرد زیرا وی می‎تواند در برقراری صلح موثر باشد.»

موسی زی در عین حال از تلاش برای برگزاری لویه جرگه هم سخن گفته افزود: برخی موضوعات مورد مناقشه دولت افغانستان و امریکا در خصوص پیمان امنیتی در لویه جرگه به مشورت بزرگان افغانستان گذاشته خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در قسمت دیگر از سخنان اش روابط دو کشور ایران را افغانستان را دوستانه، برادرانه و نیک دانست و ابراز امیدواری کرد که روابط تهران و کابل بیش از پیش گسترش یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از آغاز فعالیت دو باره کنسولی سفارت آلمان در کابل که به دلیل امنیتی تعطیل شده بود، خبر داد و گفت: پولیس افغانستان و نیروهای امنیتی توانایی حفاظت از سفارت خانه‌های خارجی را دارد و به خوبی امنیت دیپلومات‎ها را تامین خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در باره‌ی سفر وزیر دفاع سویدن به افغانستان گفت که وی در دیدار با معاون وزارت خارجه افغانستان متعهد شد که کشورش پس از سال 2014 نیز به افغانستان کمک خواهد کرد.

موسی زی از انتخاب مجدد “ظاهر طنین” نماینده افغانستان در سازمان ملل به عنوان رییس کمیته گفت وگوهای بین الحکومتی ابراز خشنودی کرد و گفت: نماینده افغانستان از سال 2008 تا کنون ریاست این کمیته را بر عهده داشته است که این دست آورد بسیار خوبی برای افغانستان است.

مطالب مرتبط