رییس جمهور غنی: انحصار رهبری مردان در ادارات دولتی را می شکنم

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور امروز با خانمش “رولا غنی” به مراسمی به پیشواز از روز جهانی زن در کابل اشتراک کرد و بار دیگر بر حقوق زنان در کشور تاکید کرد.
آقای غنی احترام به حقوق زن و توجه بر تعلیم آنان را از شاخصه‌های اصلی یک جامعه‌ی پیشرفته دانست.
رییس جمهور گفت که در آینده‌ی نزدیک در همکاری با دولت ترکیه برای زنان کشور دانشگاه ویژه می‌سازد تا تنها بانوان در آن حضور داشته باشد.

ghani
به گفته‌ی رییس جمهور، در حال حاضر زنان و مردان در دانشگاه‌ها به گونه مشترک تحصیل می‌کنند؛ اما زنان حق دارند تا دانشگاه ویژه در اختیار داشته باشند.
رییس جمهورغنی بر تامین حقوق زنان در کشور تاکید کرده و تعهد سپرد که بر مبنای شایسته سالاری به زنان نیز درحکومت سهم خواهد داد.
او به تقرری های وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت که دستور داده فهرست افرادی که به اساس روابط شخصی در این وزارت گماشته شده‌اند تهیه شود و جلو آنها گرفته شود.
غنی در بخش دیگر سخنانش همچنان گفت که به وزارت خارجه دستور داده است تا تمامی افرادیکه بربنیاد وابستگی های سیاسی در این وزارت گماشته شده اند را از کاربرکنار کنند.
آقای غنی گفت: “زنان در معاونیت‌ها، سفارت‌خانه‌ها و ولایت‌ها حضور خواهند داشت اما بر اساس معیارها.” رئیس جمهوری افغانستان در ادامه همچنین گفت که حکومت افغانستان سعی می کند “انحصار رهبری را بشکند”.
در افغانستان رهبری بیشتر اداره ها به دست مردان است و زنان در سطوح مدیریتی و رهبری حضور بسیار کمتری دارند.
در همین حال مژگان مصطفوی سرپرست وزارت امور زنان افغانستان از چالش‌های زنان افغان گفت و به دولت افغانستان پیشنهاد کرد که از حضور یک زن در دستگاه قضایی، یک زن در کمیته ملی بودجه و حضور زنان شایسته در سمت‌های تصمیم‌گیری پشتیبانی کند.
خانم مصطفوی گفت زنان همچنان با چالش‌هایی مواجه اند و کارهای زیادی باید برای تساوی جنسیتی، منع تبعیض و آزار و اذیت جنسی در محیط کار و آموزش آنها صورت گیرد.
از روز جهانی زن در حالی در کابل تجلیل می‌شود که خشونت برضد این قشر جامعه در جریان چند ماه گذشته به گونه‌ی چشم گیر افزایش یافته است.
تجاوز جنسی، قتل، ازدواج قبل از وقت و لت و کوب از مواردی است که در نهادهای مدافع حقوق زنان در این مدت ثبت شده است.
مهدی محمدی – کابل
خبرگزاری افق

مطالب مرتبط