جایزه‌ی بین‌المللی «زن شجاع» به خلبان زن ارتش ملی افغانستان داده می شود

به مناسبت روز جهانی زن، وزارت امور خارجه‌ی امریکا در نظر دارد تا جایزه بین‌المللی شجاعت را به “نیلوفر رحمانی” نخستین خلبان زن افغانستان اهدا کند.
بانو رحمانی در حال حاضر بیست و یک ساله است و در چارچوب نیروی هوایی ارتش افغانستان فعالیت می‌کند.
او تمام آموزش‌های خلبانی خود را در داخل کشور سپری کرده و در حال حاضر به گونه‌ی مستقل از چرخ‌بال‌های ارتش استفاده می‌کند.

نیلوفر
با این حال، مسوولان وزارت امور خارجه‌ی امریکا اعلام کرده اند که ده زن از سراسر کشور برای دریافت این جایزه نامزد شده اند.
آنان اعلام کرده اند که قرار است این جایزه در روز هشتم ماه مارچ سال جاری میلادی، به نیلوفر رحمانی اهدا شود.
وزارت خارجه امريکا همه ساله، به شمارى از زنان جهان که فعاليت‌هاى خوبى در بخش‌هاى حقوق زن انجام داده باشند، جايزه‌ی شجاعت را می دهد.
سال گذشته مجد الشربجی، زن ۳۴ ساله فعال سوری و مادر سه فرزند، این جایزه را در هشتم ماه مارچ سال ۲۰۱۴ از میشل اوباما، همسر رییس جمهور امریکا دریافت کرد.
او در ۳۱ جنوری ۲۰۱۲ از سوی نیروهای امنیتی سوریه بازداشت و برای هفت ماه در زندان‌های دولت بشار اسد بود.
عبدالرحمان کمون، همسر مجد شربجی، که برای آزادی وی به یکی از بخش‌های امنیتی سوریه مراجعه کرده بود، بازداشت و پس از مدتی خبر مرگ وی در زندان از سوی نیروهای امنیتی سوریه به خانواده‌اش ابلاغ شد.
شربجی سال گذشته مرکز “زنان امروز” را در لبنان تاسیس کرد.
او همچنین سازمان “زنان امروز برای توسعه” را نمایندگی کرد.
شربجی دومین زن سوری است که جایزه “زن شجاع” را دریافت می‌کند. پیش از او در سال ۲۰۱۳ “رزان زیتونه” که به همراه همکارانش در حومه دمشق از سوی افراد مسلح ربوده شده بود، این جایزه را دریافت کرده است.
مهدی محمدی – کابل
خبرگزاری افق

مطالب مرتبط