قطع شدن برق کابل زیان اقتصادی سنگین به مردم وارد کرده است

چپه شدن پایه های برق در سالنگ و قطع برق شهر کابل، بر وضعیت کار و بار و زندگی مردم کابل تاثیر منفی گذاشته است.
از دو هفته بدینسو پس از برف باری های شدید در کشور، سه پایه لین برق وارداتی از ترکمنستان در منطقه سالنگ به دلیل برف کوچ ها چپه شده و به همان دلیل برق وارداتی ترکمنستان اکنون به کابل نمی رسد.
مسئولین شرکت برشنا گفته است که فعلا برق شهر کابل را از برق حرارتی تامین می کند و به دلیل مصرف زیاد، آنها در بیست و چهار ساعت برای هر خانواده فقط دو ساعت برق می دهد.
باشندگان کابل و کسبه کاران از نبود برق در شهر کابل شکایت دارند. برخی از کسبه کاران و تاجران می گویند که به خاطر نبود برق در شهر کابل، آنها مجبور هستند که روزانه چندین لیتر تیل را به خاطر کار و بار شان مصرف نمایند.
جعفر که کارگاه خامک دوزی دارد به خبرگزاری افق گفت پیش از این روزانه در حدود دوصد پارچه لباس را خامک دوزی و به مشتریانش عرضه می کرد؛ اما در طول یک هفته گذشته که برق کابل قطع شده، روزانه فقط بیست پارچه لباس را خامک دوزی می نماید. وی می گوید که با برق جنراتور روشن کردن از نظر اقتصادی برای آنها هزینه سنگین دارد و مجبور است که روزانه ده ها لیتر تیل را برای کارگاهش مصرف نماید.
جعفر می گوید که پیش از این همه روزه بیش از صد دست لباس را برای مشتریانش در کابل و ولایات خامک دوزی و عرضه می نمود؛ اما اکنون به دلیل نبود برق تمام مشتریانش را جواب داده و روزانه فقط بیست سفارش عاجل را می پذیرد.

شهرکابل
علی رضایی که خدمات کامپیوتری دارد، می گوید با برق جنراتور قادر نیست به مشتریانش خدمات عرضه نماید. وی می گوید با قطع برق کابل کارهای دکانش تعطیل شده و اگر قرار باشد روزانه جنراتور روشن نماید، باید در یک روز 300 تا 500 افغانی بخاطر تیل مصرف نماید؛ در حالیکه در آمد عادی روزانه آنها 500 افغانی است.
باشندگان شهر کابل نیز از کمبود برق شکایت دارد. نثار احمد که در ناحیه ششم شهر کابل زندگی می کند می گوید که آنها در بیست و چهار ساعت فقط یک ساعت برق دارد.
رفیع الله که صاحب یک شرکت است می گوید که در دو هفته گذشته به دلیل آمد و رفت ناگهانی برق، چندین وسایل برقی آنها سوخته است. وی می گوید به دلیل قطع و وصل ناگهانی برق، یک کامپیوتر اپل به ارزش 3000 دالر آنها سوخته و چندین وسیله برقی دیگر آنها سوخته است.

دست های مافیایی در بی برقی کابل
در همین حال شماری از شهروندان کابل می گویند که فروشندگان تیل و گاز و نیز مافیاهای اقتصادی در طولانی شدن بی برقی کابل دخیل هستند. آنها می گویند از زمانیکه برق کابل قطع شده، قیمت تیل بلند رفته و فروشندگان و صادر کنندگان مواد نفتی به دلیل افزایش مصرف روزانه مردم، قیمت مواد سوختی خصوصا تیل را بلند برده است. حمیدالله دکاندار می گوید که مافیاهای اقتصادی شرکت برشنا را ترغیب می کند تا هرچه دیر تر پایه های تخریب شده برق را ترمیم نماید. چون آنها از بی برقی کابل سود می برند. مصرف روزانه تیل در شهر کابل در نبود برق چندین برابر افزایش می یابد.

قطع برق تا یک ماه دیگر
مسئولین شرکت برشنا می گویند که ترمیم دو پایه تخریب شده در حدود یک ماه زمان می برد. نسیم گنجی رییس برق کابل به خبرگزاری افق گفت که تیم های این اداره برای ترمیم پایه های تخریب شده برق در سالنگ اعزام شده و آنها تلاش می کنند که هرچه زود تر این پایه ها را دوباره فعال و جریان برق ازبکستان و تاجکستان را دوباره به کابل وصل نماید. آقای گنجی می گوید که ترمیم این پایه ها زمانگیر است و فعال سازی دوباره آنها در حدود یک ماه زمان نیاز دارد.
شهروندان کابل از قطع برق تا یک ماه دیگر ابراز نگرانی کرده و می گویند که دوامدار شدن این وضعیت بر زندگی و کار آنها تاثیرات منفی می گذارد.

سالنگ و ترافیک خطوط برق
در حال حاضر یک لین برق وارداتی از تاجکستان و ازبکستان از طریق سالنگ عبور کرده است. همه ساله در فصل زمستان به دلیل برف باری های شدید پایه های برق در این منطقه آسیب می بینند که در نتیجه آن برق کابل قطع می شود. سال گذشته و سال های قبل از آن نیز این رویداد تکرار شده بود. در کنار آن، شرکت برشنا اصرار دارد که دو لین وارداتی دیگر برق را نیز از این طریق عبور دهند.
پروژه لین برق کاسا 1000 و لین برق توتاپ دو پروژه بزرگ انتقال برق آسیای میانه به جنوب آسیا است که از طریق افغانستان می گذرد و مسئولین شرکت برشنا اصرار دارند که این دو لین را از همین مسیر عبور دهند.
دو سال پیش یک شرکت کانادایی در مورد امکانات و مزیت های اقتصادی مسیر انتقال برق کاسا1000 تحقیق کرده بود. آنها در خلاصه گزارشش گفته بودند که انتقال خط برق کاسا1000 از طریق سالنگ دشوار و پرهزینه است و در عوض آن مسیر بامیان را پیشنهاد کرده بود که به باور آنها از نظر اقتصادی اهمیت بیشتر دارد. اما وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا با اصرار مسیر عبور لین برق کاسا1000 را از طریق سالنگ تصویب کردند.
در همین حال بانک انکشاف آسیایی که هزینه پروژه خط لین توتاپ را به عهده دارد، به یک شرکت آلمانی وظیفه داده بود که در مورد مزیت های اقتصادی و امکانات مسیر های انتقال این پروژه در افغانستان تحقیق نماید. آنها در خلاصه گزارشش گفته بود که انتقال خط برق توتاپ از طریق سالنگ ناممکن است و گفته بودند که باید این لین برق از طریق بامیان عبور نماید. آنها گفته بود که از نظر ترانزیت این مسیر آسان و از نظر اقتصادی با مزیت های بیشتر است؛ اما شرکت برشنا با آنهم اصرار دارد که این لین برق از مسیر سالنگ عبور نماید.
کارشناسان معتقدند که انتقال لین برق از طریق سالنگ ضمن این که پرهزینه و دشوار است؛ بسیار آسیب پذیر نیز می باشد. در فصل زمستان و خصوصا در برف باری های شدید پایه های این لین اسیب دیده و برق کابل قطع می شود.

سلیم برومند / کابل

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط