دیدار و گفتگوی رئیس جمهور کرزی و داکتر عبدالله عبدالله روی مسایل مربوط به انتخابات

داکتر عبدالله عبدالله اولین نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است که با رییس جمهور کرزی دیدار می کند.

karzai-abdullah--125613803387884000معاون دوم آقای عبدالله می گوید، صحبت ها در این ملاقات که به روز شنبه صورت گرفت، روی مسایل مربوط به شفافیت در انتخابات پیشرو و بی طرفی حکومت در این پروسه متمرکز بود.

حاجی محمد محقق میگوید که رییس جمهور کرزی در این دیدار بر شفافیت و برگزاری آزاد انتخابات و عدم مداخله حکومت در امور این پروسه تاکید کرد.

او می افزاید:

«این مجلس در یک فضای بسیار دوستانه صورت گرفت و روی انتخابات شفاف تاکید شد و بالای انتقال مسالمت آمیز قدرت از طریق اراده آزاد مردم و اینکه رییس جمهور کرزی بی طرفی خود را حفظ کند و کار را به اراده آزاد مردم بگذارد. رییس جمهور کرزی هم بر انتخابات آزاد و شفاف تاکید کرد و به صراحت گفت که در انتخابات مداخله نمی کنم.»

آقای محقق علاوه میکند که در ملاقات میان رییس جمهور کرزی و آقای عبدالله کدام مساله دیگر به جز از تامین شفافیت در انتخابات آینده و برگزاری این انتخابات به طور آزاد و عادلانه بحث نشده است.

وی که با لحن نرم نسبت به گذشته در برابر حکومت صحبت می کرد گفت، آنها با این ملاقات خواستند، این مفکوره را در افغانستان تغییر بدهند که گویا میان اپوزیسیون و حکومت در این کشور دشمنی و یا بدبینی های زیاد موجود اند.

در این حال کارشناسان مسایل سیاسی در افغانستان در ارتباط به دیدار رییس جمهور کرزی و داکتر عبدالله نظریات متفاوت دارند.

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان افغان به این باور است  که در اصل مسایل دیگری میان دو طرف مطرح شده اند نه موضوع شفافیت انتخابات. او می افزاید:

« باور من این طور نیست. اگر هدف داکتر صاحب عبدالله این می بود می توانست که از طریق رسانه ها شفافیت انتخابات را مطرح کند، از طریق مراجع دیگر و کنفرانس ها مطرح نماید بناءً حاجت به مجلس حضوری نبود. فکر می کنم که بیم آقای داکتر صاحب عبدالله و آقای کرزی حرف های دیگری بوده باشد، یک نوع آشتی و همگرایی و یک نوع هم سویی و فراموش کردن گذشته یی که با یک دیگر سر ناسازگاری داشتند و رفتن به طرف انتخابات.»

ریاست جمهوری افغانستان تا اکنون در مورد دیدار حامد کرزی و عبدالله عبدالله تبصره نکرده است.

جریان های سیاسی اپوزیسیون حکومت افغانستان در گذشته هم بارها نسبت به احتمال مداخله حکومت در انتخابات آینده، ابراز نگرانی کرده اند.

اما رییس جمهور کرزی پیوسته گفته است که حکومت بر راه اندازی انتخابات شفاف و عادلانه متعهد است.

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری آینده و شوراهای ولایتی افغانستان در شانزده هم ماه حمل سال آینده هجری شمسی برگزار گردد.

مطالب مرتبط