برگزاری اجلاس نوآوری جهانی در آموزش (وایز) و طرح های برندگان

اجلاس نوآوری جهانی در آموزش (وایز) در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. به پروژه های نوآورانه بدلیل دستاوردهای برجسته شان، جوایزی اعطا شد. از جمله آنها اینجا به سه طرح برنده از  کانادا، عربستان سعودی و نیوزیلند نگاهی انداخته ایم.

345634564356نیوزیلند: پرورش پتانسیلهای مائوری

جمعیت بومی مائوری در نیوزیلند از حدود ۱۵۰ سال پیش با مسئله تحصیل مشکل داشته اند. این گروه با مشکلات رفتاری عدیده، معمولا خیلی زود ترک تحصیل می کنند و نسبت به غیر مائوری ها مهارت کمتری دارند. برای معکوس کردن این روند، در بیش از ۵۰ مکتب شمال جزیره پروژه ای به اجرا درآمده است.

از سیستم آموزشی ویژه ای موسوم به «تی کوتاهیتانگا» که در آن متعلم می تواند با معلمش روابط درستی برقرار کند، فردی که در تعلیم و تربیت متعلم نقش اساسی و مستقیمی دارد، بخشی از این رابطه معطوف به پروراندن نقاط قوت دانش آموز و بالابردن انتظارات از اوست .

دوازده سال پیش، اسقف راسل با مشاهده ناکامی های مائوری ها در مکاتب تصمیم گرفت طرح «تی کوتاهیتانگا» را براه اندازد. به نظر او دلیل عدم موفقیت این گروه در حاشیه قرار دادن آنها در مکتب و بد نشان دان آنها بوده است.

وزارت معارف نیوزیلند به اسقف راسل وعده کرده تا بودجه لازم را برای اجرای این پروژه در هزار مکتب دیگر فراهم کند. او این ابتکار خود را برای استفاده در اختیار استرالیا و کانادا هم قرار داده است.

کانادا: مبارزه با ترک تحصیل

چگونه می توان آموزش را هم برای متعلمین خوب و درجه یک کلاس و هم برای کسانی که ترک تحصیل کرده اند جذاب کرد؟ این کار به نظر آسان نمی رسد اما یک پروژه در کانادا به روشی متفاوت آن را عملی کرده است.

اسکاربورو در فاصله بیست دقیقه ای تورنتو قرار دارد اما دارای چشم انداز دلنشینی نیست. با وجود تنها یک مدرسه، پرداخت دو و نیم دلار بلیط اتوبوس برای جایی که هیچ چیز برای دیدن ندارد به صرفه نیست و برای خانواده ها در این محله چند فرهنگی، قیمت آن گران به نظر می رسد.

انجمنی بنام «پث ویز» (Pathways) دراسکاربورو در فاصله بیست دقیقه ای تورنتوی کانادا به متعلمین، راهنمای تعلیمی، هدایت آموزشی و حتی تکت بس برای آمدن به صنف ارائه کرده است. شخصیت اصلی در طرح «پث ویز» آموزگار کمکی است.

هدف این طرح کمک به خانواده هایی است که انگلیسی صحبت نمی کنند، نظام آموزشی کانادایی را بخوبی درک نمی کنند و حتی پول کافی برای پرداخت تکت بس ندارد.

طرح «پث ویز» در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده و تاکنون ۴۵۰۰ متعلم در کانادا از کمکهای آن بهره برده است. در سالهای تحصیلی۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در حدود ۱۳۵۲ داوطلب با کودکان کار کرده اند.

عربستان سعودی: علوم الهام بخش

در خبار واقع در شرق عربستان سعودی جایی که بزرگترین چاهها و پالایشگاههای نفت وجود دارد، یک پروژه بحث آموزش را رونق بخشیده است.

آرامکو، شرکت نفتی پیشرو در عربستان سعودی به همراه وزارت معارف سعودی در قالب یک برنامه آموزشی با پنجاه هزار متعلم همکاری کرده است.

طرح موسوم به«جوانان ایترا» به آموزش متعلمین می پردازد و از راه آزمایشهای علمی و روشهای آزمایشگاهی آنها را وارد یک محیط سرگرم کننده می کند. هر هفته یک گروه از مربیان از دو مکتب دولتی دخترانه و بچگانه بازدید می کنند.

«آی اسپارک» یکی از کارگاههای آموزشی است که در مکتبی در «راس تنوره» در حال اجرای این طرح است. هدف مربیان ایجاد نوعی ارتباط عاطفی میان دانش آموزان و رشته هایی مانند ساینس، تکنولوژی و ریاضیات با استفاده از مدل متعلم محور است.

انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ دو میلیون جوان از این طرح بهره برده و الهام گیرند.

 

مطالب مرتبط