حاجی محمد محقق: خط انتقال برق توتاپ باید از طریق بامیان عبور نماید

حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی و شماری از اعضای مجلس نمایندگان از شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب خواسته است که خط انتقال برق “توتاپ”  از طریق بامیان بگذرد.

 به گزارش افق، معاون ریاست اجرایی و شماری از نمایندگان مجلس روز گذشته رییس شرکت برشنا را فراخوانده و از وی خواسته است که به توصیه های کارشناسان و a0e38d3f19ab5c6d7770c77025949886_XLشرکت های که در زمینه مزیت ها و امکان انتقال خطوط برق از افغانستان تحقیق کرده اند٬ توجه کند.

اخیرا یک شرکت آلمانی به نام فیشنر که مسوولیت تحقیق در مورد انتقال لین برق توتاپ از طریق افغانستان را داشت در گزارشش توصیه کرده بود که بنابه سهولت های ترانزیتی و مزیت های اقتصادی باید این لین از طریق بامیان عبور نماید؛ اما شرکت برشنا اصرار دارد که این لین برق از طریق سالنگ بگذرد.

آقای محقق از رییس شرکت برشنا خواسته که نباید مزیت های اقتصادی و ترانزیتی مسیر بامیان و نیز توصیه های کارشناسان و شرکت های که در این زمینه تحقیق کرده اند را نادیده بگیرد.

گفته می شود حاجی محمد محقق به رییس شرکت برشنا در این جلسه گفته است که طرح انتقال خطوط برق توتاپ از طریق بامیان از نظر اقتصادی برای کشور حیاتی است و نباید سلیقه های شخصی و منافع کوتاه مدت در این پروژه حیاتی ملی اعمال شود.

شرکت برشنا در انتقال خطوط برق پروژه های «کاسا ۱۰۰۰» و «توتاپ» با بی اعتنایی به مزیت های اقتصادی وسهولت های ترانزیتی مسیر بامیان٬ به گونه یک جانبه بر مسیر دشوار گذر و کم سود سالنگ اصرار می ورزند.

power

افغانستان در چهار راه دو خط عمده ترانزیت برق از کشورهای آسیای میانه به جنوب آسیا قرار دارد. پروژه های انتقال برق کاسا ۱۰۰۰ که انرژی برق را از قرقیزستان و تاجکستان٬ از طریق افغانستان به پاکستان منتقل می کند و لین برق توتاپ که برق ترکمنستان را از طریق ازبکستان٬ تاجکستان٬ افغانستان به پاکستان انتقال می دهد.

دو سال پیش قرار شد یک شرکت کانادایی در مورد امکان انتقال لین برق «کاسا ۱۰۰۰» در افغانستان و مزیت های  اقتصادی آن تحقیق و بررسی نماید. این شرکت در گزارشش گفته بود که انتقال لین برق «کاسا۱۰۰۰» از طریق سالنگ امکان ندارد و باید راه دیگری جستجوی شود؛ اما با بی توجهی وزارت انرژی و آب بر این توصیه و اصرار٬ انتقال لین برق «کاسا ۱۰۰۰» را از طریق سالنگ تصویب کرد.

بررسی و تحقیق در مورد امکان و مزیت های اقتصادی لین برق «توتاپ»  در افغانستان به یک شرکت آلمانی به نام «فیشنر»سپرده شد. این شرکت پس از بررسی ها و مطالعات همه جانبه در مورد زمینه های انتقال این لین و نیز مزیت های اقتصادی آن برای افغانستان٬ در گزارشش به دلایل مختلف توصیه کرده بودند که این خط باید از طریق بامیان و سمنگان بگذرد. این شرکت در گزارشش گفته بودند که برای افزایش تولید برق داخلی و مسایل فنی و نیز مزیت های اقتصادی فراوان که برای افغانستان دارد٬ باید این لین برق از پلخمری به سمنگان و بامیان منتقل شود و از آنجا به چوک ارغندیو و سپس به کابل وارد شود. اما ریاست بریشنا علی رغم تمام این توصیه ها و مزیت های اقتصادی آن اصرار دارد که هردوی این لین برق باید از طریق سالنگ بگذرد.

بانک انکشاف آسیایی که هزینه این طرح را متقبل شده نیز اصرار دارد که باید این لین برق به دلایل مختلف اقتصادی و سهولت های ترانزیتی آن از طریق بامیان به کابل وصل شود.

به گفته کارشناسان علاوه بر مسیر آسان گذر بامیان و سمنگان٬ معادن آهن حاجی گگ و ذغال سنگ در ولایت های سمنگان و بامیان در مسیر این لین قرار می گیرد که با وصل شدن این معادن به انرژی برق٬ استخراج معادن رونق گرفته و زمینه سرمایه گذاری های کلان ملی و بین المللی در این زمینه فراهم می شود.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط