مخالفت هندوستان با افزایش سرمایه گزاری برای احداث شاهراه ایران و افغانستان

در پی تیره شدن روابط کابل – دهلی نو و نزدیکی افغانستان با پاکستان، هند با افزایش سرمایه گزاری در احداث شاه راه ایران و افغانستان مخالفت کرد،

به گزارش افق، به نقل از شینگ هوا، هند با افزایش سرمایه گذاری در یک طرح سه جانبه در بخش زیرساخت های حمل و نقل با ایران و افغانستان مخالفت کرد. هدف از Enduring Freedomاین پروژه انتقال محصولات زراعتی افغانستان از طریق شهر بندری چابهار ایران است.

این در حال است که نشریه ایندین اکسپرس هند به نقل از منابع دولتی این کشور اعلام کرد دهلی نو با درخواست ایران برای افزایش سرمایه گذاری در این طرح، مخالفت کرده است. این درخواست در سفر هفته گذشته آجیت دووال مشاور امنیت ملی هند به تهران مطرح شده بود.

هرچند دهلی نوادعا کرده است که نگران شرایط نامناسب افغانستان برای ادامه این پروژه پس از خروج نیروهای ناتو و تشدید درگیری ها در این کشور است ول گمانه زنی‌ها بیشتر این است که پس از رد درخواست افغانستان برای دریافت سلاح از هند ، روابط کابل و دهلی نو تیره شده است.

در سال دو هزار و سه میلادی هند ، ایران و افغانستان قرارداد سه جانبه ای را امضاء کردند که هدف از آن احداث بزرگراه از بندر چابهار به سمت مرز افغانستان بود.

هند در پروژه احداث بزرگراه متصل کننده دلارام به زرنج در افغانستان تا مرز ایران ،‌ مبلغ یکصد میلیون دلار سرمایه گذاری کرد.

گفتنی است که توافق کابل، تهران و دهلی نو در مورد بندر چابهار می‌رفت که به یک امید برای مردم افغانستان تبدیل شود ولی سیاست گذاری‌های دولت فعلی رفته رفته این پروژه کلان را تحت تاثیر قرار می‌دهدو بیم آن می‌رود که شرایط موجود سیاسی بر این روند اقتصادی تجاری تاثیر منفی بگذارد.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط