معلم عزیز رویش جزو ده معلم برتر جهان شد

معلم عزیز رویش در جمع ده معلم برتر جهان قرار گرفت و برای کسب عنوان بهترین معلم جهان رقابت می کند.

بنیاد بریتانیایی ورکی  که مقر آن در لندن است همه ساله یک تن را از میان هزاران معلم جهان به عنوان بهترین معلم جهان انتخاب می کند. این جایزه به ارزش یک میلیون دالر است و همه ساله هزاران معلم از سراسر جهان برای کسب این جایزه باهم رقابت می کند.

امسال این بنیاد معلم عزیز رویش معلم و بنیانگذار لیسه عالی معرفت در کابل را برای این عنوان کاندیدا نمود. در این مسابقات ۵۰هزار معلم از سراسر جهان اشتراک نموده بودند و معلم عزیز رویش در ده بهترین معلم جهان در این رقابت ها راه یافته است.

10966989_348159118719475_337871133_n

این جایزه برای تقدیر از معلمانی در سطح جهان همه ساله اعطا می شود که بیشترین تاثیر گذاری را بر دانش داشته باشد. معلمانی که به دانش آموزانش منبع الهام بوده و به آنها دید و نگاه خاصی داده باشد٬‌ در این رقابت ها انتخاب می شود.

قرار است برنده ی نهایی این جایزه به تاریخ شانزدهم مارچ ۲۰۱۵ اعلام شود.

در سایت بنیاد «ورکی» در مورد معلم عزیز رویش نوشته شده است: «مانع های بی شماری فرا راه با سوادی عزیز رویش و مهاجران افغان قرار داشتند. وی توانست در برابر این مانع ها یکی پس از دیگری فایق آید. عزیر رویش در سال ۱۹۹۴ برای بار دوم به پاکستان فرار کرد و در این سفر برای مهاجران افغان مقیم پاکستان تهداب لیسه ی عالی معرفت را گذاشت. پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ دوباره به کابل برگشت و لیسه ی عالی معرفت را به کابل آورد. وی می دانست که بازسازی افغانستان نیاز به تقویت زنان و نظام آموزشی دارد. وی برای کمک به این روند٬‌ نظام آموزشی با تمرکز به تقویت زنان و آموزش مدنی را آغاز کرد.

این سایت در مورد آقای رویش یاد آورده شده که «در سال ۲۰۰۹ م شماری از شاگردان دختر این لیسه٬‌در مخالفت با قانون احوال شخصیه اهل تشیع تظاهرات کردند و این قانون را ناقض حقوق زنان و قانونیت دادن به تجاوز به زنان خواند. پیامد این اقدام به تلاش برای به آتش کشیدن این مکتب انجامید و سرانجام با مداخله قطعه خاص وزارت امور داخله این مکتب از آتش زدن نجات یافت. سه روز  پس از بازگشایی این مکتب٬ ۹۵ در صد دانش آموزان همراه با والدین شان دوباره به مکتب حاضرشدند که این اقدام نشان واضح حمایت مردم از مکتب و سواد در جامعه است».

روز گذشته از کارنامه های آقای رویش در لیسه عالی معرفت و از انتخاب وی به عنوان ده معلم برتر جهان با حضور صدها تن از مردم٬ اعضای پارلمان٬‌استادان دانشگاه ها و دانشجویان گرامیداشت به عمل آمد.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط