افشاگری جدید سنودن از جاسوسی امریکا ؛ مکالمات تلفنی نخست وزیر آلمان شنود شده است

جنجال جاسوسی آمریکا پس از افشاگری ادوارد اسنودن، جوانی که برای آژانس امنیت ملی آمریکا، «NSA»، کار می کرد ابعاد وسیع تری بخود گرفته و به درون مرزهای متحدان اروپایی واشنگتن، خصوصا فرانسه و آلمان، کشیده شده است.

Angela-Merkel-phone heared
آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان

اینبار اما افشاگری های جدید سنودن حکایت از آن دارد که جاسوسی های امریکا فقط به شهروندان کشورها خلاصه نشده و دامن مقامات این کشورهای را هم گرفته است. از جمله انگلا مرکل، نخست وزیر آلمان؛ که گفته میشود مکالمات تلفنی وی توسط سازمان امنیت ملی امریکا شنود شده است.

امروز در پیوند به همین موضوع سفیر آمریکا در برلین هم به وزارت خارجه آلمان احضار شد. قرار است وزیر خارجه آلمان شخصا از سفیر آمریکا در مورد توضیح بخواهد و توسط وی خشم آلمان را به جانب آمریکا منتقل کند.

همچنان به دنبال این افشاگری ها و همزمان با ادعای روزنامه لوموند نسبت به جاسوسی «ان اس اِی» آمریکا از شهروندان و مقامات فرانسه، پارلمان اتحادیه اروپا رای به تعلیق تبادل اطلاعات بانکی و مالی شهروندانش با آمریکا، موسوم به «سویفت» داد.

این تصمیم اتحادیه اروپا نشانگر نگرانی این اتحادیه از همکاری اطلاعاتی با آمریکاست، این که آمریکا در کنار مبارزه با تروریسم، احتمالا خود را از جمع آوری اطلاعات محرمانه از هم پیمانان اروپایی اش هم محروم نمی کند.

در همین حال یورو نیوز گزارش کرده است که بعد از انتشار خبر جاسوسی آمریکا از نخست وزیر آلمان، و امکان شنود مکالمات وی توسط «ان اس اِی»، خانم مرکل در تماس تلفنی از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، توضیح خواسته است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این مورد به رسانه ها گفته است:

«رئیس جمهور باراک اوباما به صدر اعظم آلمان اطمینان داد که آمریکا مکالمات وی را رصد نمی کند و نخواهد کرد. آمریکا ارتباط تنگاتنگ با آلمان در طیف گسترده ای از چالش های امنیتی مشترک را، مغتنم می شمارد.»

ادوارد سنودن که کارمند سابق سازمان امنیت ملی امریکا است به دلیل افشاگری هایش از امریکا فرار کرد و اکنون در روسیه اقامت دارد.

او شمار زیادی از اسناد محرمانه امریکا را در اختیار دارد دست به افشاگری های میزند که روابط امریکا را با همپیمانان اش و کشورهای دیگر خدشه دار کرده است.

مطالب مرتبط