ثروت ۲۶ تن برابر به ثروت نیمی از جمعیت جهان است

سازمان آکسفام گزارشی را منتشر کرده می‌گوید ۲۶ ابرثروتمند جهان، ۳.۸ میلیارد فقیر دارایی دارند که معادل دارایی‌های نیمی ازساکنان کره زمین است.blank
در میان این ۲۶ ثروتمند جهان، جف بزوس، مدیر شرکت آمازون ثروتمندترین فرد جهان خوانده شده که دارایی‌های او در سال گذشته به ۱۱۲ میلیارد دالر می‌رسید.
موسسه آکسفام که در سال ۱۹۴۲ با هدف کمک به ریشه‌کنی فقر، بی‌عدالتی و گرسنگی تاسیس شده در این گزارش می‌گوید در حالی که شمار ابرثروتمندان و دارایی آن‌ها به شدت افزایش می‌یابد، فقرای جهان فقیرتر می‌شوند.
بر اساس گزارش آکسفام، تنها در سال ۲۰۱۸ میلیاردرهای جهان ۹۰۰ میلیارد دالر به دارایی خود افزوده‌اند که بر این اساس تقریبا هر روز ۲.۵ میلیارد دالر به دارایی‌های آنها افزوده شده‌است.
این گزارش افزوده که صعود سریع دارایی‌های میلیاردرها در حالی است که نیمی از جمعیت جهان با دستمزد روزانه کمتر از ۶ دالر با فقر دست به گریبان هستند. حتی در برخی کشورها مانند برازیل، ۱۰ درصد مردم فقیر مقدار بیشتری از درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کنند تا ۱۰ درصد قشر ثروتمند مردم آن کشور.
آکسفام می‌گوید: «وقتی دولت‌ها بار مالیات را از دوش میلیاردرها سبک می‌کنند، منابع مالی کمتری برای مصارف بهداشتی و آموزشی جامعه باقی می‌ماند، به‌طوری که در بسیاری از کشورها تحصیل در سطوح بالا یا برخورداری از خدمات صحی باکیفیت، امری تجملی قلمداد می‌شود که فقط ویژه ثروتمندان است.»blank
این موسسه در ادامه توضیح می‌دهد که روزانه ۱۰ هزار نفر فقط به‌خاطر دسترسی نداشتن به امکانات صحی جان می‌دهند و قربانی عمده آن کودکان اند.
آکسفام در ادامه می‌افزاید که دارایی میلیاردرها در سال گذشته ۱۲ درصد افزایش در حالی که دارایی فقرا ۱۱ درصد کاهش یافته‌است.
این گزارش همچنین به وضعیت زنان اشاره کرده که از بابت خدمات نگهداری خانواده پولی دریافت نمی‌کنند، اما اگر شرکتی برای این زنان بابت خانه‌داری حقوقی پرداخت می‌کرد، ارزش دستمزد این زنان سالانه بالغ بر ۱۰ تریلیون دالر می‌شد.
آکسفام از دولت‌ها خواسته توجه بیشتری بر دارایی ثروتمندان و دریافت مالیات از آنان برای بهبود وضعیت صحت و آموزش جامعه نشان دهند.

مطالب مرتبط