۱۸ داوطلب تصاحب ارگ چه کسانی هستند؟

پس از ۱۷ روز نام‌نویسی در کمیسیون انتخابات، روز گذشته پروسه ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پایان یافت. در این مرحله ۱۸ تن؛ از جنگ سالار گرفته تا واردکننده نرم‌افزار کمپیوتر و استاد دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند.blank

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در پایان روز گذشته دو تکت انتخاباتی دیگر نیز برای ثبت‌نام در کمیسیون آمده بودند، اما به دلیل تکمیل نکردن شرایط کمیسیون از ثبت‌نام بازماندند.

طبق قانون اساسی کشور نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باید مسلمان و تبعه افغانستان باشند و هم‌چنان در روز ثبت‌نام حداقل به ۴۰ سالگی رسیده باشند. داشتن ۱۰۰ هزار تذکره حمایتی و سپردن یک میلیون افغانی تضمینی به کمیسیون یکی دیگر از شرایط نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری است.

چه کسانی نامزد انتخاب ریاست جمهوری شده‌اند؟

رییس‌جمهور غنی برای سومین ‌بار با شعار «دولت‌سازی و اتمام فصل ناتمام شاه امان‌الله خان» با معاونت امرالله صالح و سرور دانش وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شده است. یوسف غضنفر از قوم ترک‌تبار و عضو پیشین مجلس نمایندگان نیز شامل این تکت انتخاباتی است.

آقای غنی در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در ولایت لوگر زاده شده است. او سند فراغت خود را در رشته علوم سیاسی در مقطع لیسانس و ماستری از دانشگاه امریکایی بیروت لبنان به دست آورده است. علاوه بر این آقای غنی ماستری و دوکترای خود را در رشته انسان‌شناسی از دانشگاه کلمبیای امریکا گرفته است.

او در زمان جنگ‌های داخلی و حکومت طالبان مصروف تدریس در چندین دانشگاه خارجی بود. اشرف‌غنی پس از سقوط رژیم طالبان به کشور برگشت و در سمت‌های نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان، ریاست دانشگاه کابل، وزارت مالیه و رهبری انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی افغان کار کرده است.

وی در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ خورشیدی نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که با رفتن انتخابات به دور دوم در سال ۱۳۹۳ به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد.

آقای غنی گفته است در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری، تیم چهار نفره او به بحران‌های کنونی نقطه پایان خواهد گذاشت.

عبدالله عبدالله در انتخابات ۲۹ سرطان سال آینده نامزد حزب جمعیت اسلامی است و از سوی حزب جنبش ملی به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم و حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمدکریم خلیلی حمایت می‌شود و با شعار «ثبات و هم‌گرایی» وارد کارزار انتخاباتی شده است. عنایت‌‌الله بابر فرهمند، عضو پیشین مجلس نمایندگان و اسدالله سعادتی، عضو کنونی مجلس معاون اول و دوم آقای عبدالله هستند.

عبدالله عبدالله در سال ۱۳۳۸ خورشیدی در ولایت کابل به دنیا آمده و تحصیلات خود را در رشته طب در دانشگاه کابل به پایان رسانده است.

او در حکومت‌های گذشته در سمت‌های معاون و سرپرست وزارت خارجه کار کرده است. عبدالله عبدالله در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ خورشیدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری نامزد کرده بود که سرانجام در انتخابات جنجالی سال ۱۳۹۳ بر اساس موافقت‌نامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی از سوی جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا به عنوان رییس اجراییه تعیین شد.

عبدالله عبدالله گفته است در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری از طریق تعدیل قانون اساسی سمت نخست‌وزیری را ایجاد خواهد کرد.

حنیف اتمر با معاونت یونس قانونی و محمد محقق با شعار «صلح و اعتدال» وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری شده است.blank

آقای اتمر در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در ولایت لغمان زاده شده و اسناد تحصیلی خود را به سویه ماستری در روابط بین‌الملل و مدیریت امور کشورهای پس از جنگ از دانشگاه یارک انگلستان به دست‌آورده است. آقای اتمر در ۱۸ سال گذشته در رهبری وزارت‌های احیا و انکشاف دهات، معارف، امور داخله و مشاور شورای امنیت ملی وظیفه اجرا کرده است.

عبداللطیف پدارم با شعار «آزادی و عدالت» برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو با معاونت احسان‌الله حیدری و محمدصادق وردک خود را ثبت‌نام کرده است.

آقای پدرام در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در ولایت بدخشان تولد شده است. او سند لیسانسش را در رشته ادبیات از دانشگاه کابل به دست آورده و ماستری خود را در بخش حکمت و فلسفه و اسلام‌شناسی در دانشگاه‌های تهران و سوربون فرانسه به‌ پایان رسانده است.

پدرام که رهبر حزب کنگره ملی است در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۸ خورشیدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری نامزد کرده بود، اما پیروز نشد. او پس از یک دوره عضویت در مجلس نمایندگان از حوزه بدخشان، در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ که سه ماه پیش برگزار شد در فهرست ابتدایی راه پیدا نکرد.

رحمت‌الله نبیل با شعار «امنیت و عدالت» با معاونت جنرال مرادعلی مراد، لوی درستیز پیشین کشور و مسعوده جلال، نامزد پیشین ریاست جمهوری و وزیر اسبق امور زنان وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شده است.

رحمت الله نبیل در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در ولایت میدان‌وردک به دنیا آمده و سند فراغت خود را در مقطع لیسانس از رشته انجینیری ساختمانی به دست آورده است.

آقای نبیل در سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰ خورشیدی در بخش‌های استخباراتی کشور کار کرده است و در زمان حکومت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین در سمت‌های معاون روابط داخلی شورای امنیت ملی، معاون شورای امنیت ملی و رییس عمومی امنیت ملی ایفای وظیفه کرده است.

زلمی رسول در سال۱۳۲۲ خورشیدی در شهر کابل به دنیا آمده و تحصیلات عالی خود را در رشته طب در فرانسه به پایان رسانده است. او در زمان حکومت آقای کرزی در سمت‌های مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه کشور کار کرده است.

آقای رسول در سال‌های ۱۳۹۳ خورشیدی نیز در انتخابات ریاست جمهوری نامزد بود، اما پیروز نشد. او این بار با شعار «وحدت ملی، عدالت، امنیت، صلح، شفافیت و اعتدال» با معاونت عبدالجبار تقوا، والی پیشین کابل و غلام‌علی وحدت، والی پیشین بامیان وارد کارزارهای انتخاباتی سال آینده خواهد شد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که تا دو سال پیش به عنوان رهبر یکی از گروه‌های تروریستی در فهرست سیاه سازمان‌ملل قرار داشت، خود را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت‌نام کرده است.blank

فضل‌الهادی وزین معاون نخست و قاضی حفیظ‌الرحمان نقی معاون دوم او هستند. آقای حکمتیار در سال ۱۳۲۶ خورشیدی در ولایت قندوز تولد شده است. او پس از فراغت از مکتب، تحصیلاتش را در رشته انجینیری ساختمانی کابل آغاز کرد، اما به دلیل فعالیت‌های سیاسی که در آن زمان داشت نتوانست آن را تکمیل کند.

حکمتیار پس از کودتای ۱۳۵۲ خورشیدی به پاکستان رفت و در آن‌جا فعالیت‌های سیاسی ضد حکومت کابل را آغاز کرد.

با روی کار آمدن حکومت مجاهدین، گلبدین به کابل آمد و زمان زیاد نگذشته بود که جنگ‌های داخلی آغاز شد. او در زمان جنگ‌های داخلی یکی از طرف‌های اصلی جنگ محسوب می‌شد. حکمتیار یک بار دیگر در اواخر سال ۱۳۷۴ خورشیدی قبل از روی کار آمدن نظام طالبان دوباره به کابل آمد و مدتی به عنوان صدراعظم حکومت به رهبری برهان‌الدین ربانی انتخاب شد.

حکمتیار، با روی کار آمدن نظام طالبان به ایران رفت و پس از سقوط رژیم طالبان بار دیگر فعالیت‌های خود را بر ضد حکومت آغاز کرد و این فعالیت‌ها تا دو سال پیش ادامه داشت و افراد تحت امر او در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگیدند. در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی مسوولیت بخشی از حملات مرگبار تروریستی و تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را افراد حکمتیار به عهده می‌گرفت.

سرانجام گلبدین حکمتیار در پی امضای توافق‌نامه صلح با حکومت وحدت ملی در ماه میزان سال ۱۳۹۵ خورشیدی، دوباره وارد کابل شد. حکمتیار که تا دو سال پیش جنگ‌سالار و متهم به جنایت جنگی و نقض حقوق بشری از سوی برخی نهادهای بین‌المللی بود برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت‌نام کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه روز گذشته به کنایه گفت: «انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو جالب است؛ زیرا کسی که تا دو سال پیش در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگید امروز خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده است».

ابراهیم الکوزی با شعار «مبارزه بر ضد ظلم و بی‌عدالتی» با معاونت خدیجه غزنوی و سید سامع کیانی وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شده است.

آقای الکوزی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی به دنیا آمده و تحصیلاتش را تا مقطع ماستری در دانشگاه کابل به پایان رسانده است. او در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ نیز نامزد بود، اما پیروز نشد.

عبدالحکیم تورسن با شعار «عمل می‌کنیم و شعار نمی‌دهیم» برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده وارد ثبت‌نام کرده است.

نادرشاه احمدزی معاون نخست و شفیع‌الله قیصاری معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای تورسن هستند. تورسن در سال ۱۳۳۳ خورشیدی در شهر کابل به دنیا آمده و سند فراغتش را از مقطع لیسانس در رشته ادبیات دری از دانشگاه کابل به دست آورده و به گفته خودش تحصیلات عالی را در روسیه و آلمان فرا گرفته است.

آقای تورسن در حکومت‌های گذشته در بخش‌های مختلف استخباراتی کشور کار کرده است.

نورالحق علومی در تکت خود با معاونت بشیراحمد بیژن و محمدنعیم غیور با شعار «مردم سالاری، انکشاف و توازن» برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت‌نام کرده است. آقای علومی متولد سال ۱۳۲۰ خورشیدی از ولایت کابل است.

او سند لیسانس حربی را از دانشگاه کابل دارد و ارکان‌حربی نظامی را از اتحاد جماهیر شوروی گرفته است. آقای علومی در زمان داکتر نجیب و در حکومت پسا طالبان در سمت‌های مهم نظامی کار کرده است. وی عضویت مجلس نمایندگان را در دور پانزدهم ازحوزه ولایت قندهار در کارنامه دارد.

احمدولی مسعود برادر احمدشاه مسعود با شعار «تغییر» خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده است. فریده مومند، وزیر پیشین تحصیلات عالی و عبداللطیف نظری، استاد دانشگاه معاونین آقای مسعود هستند.

آقای مسعود در سال ۱۳۴۳ خورشیدی در ولایت کابل به دنیا آمده است. او در رشته مطالعات دیپلوماتیک از دانشگاه وست‌منیستر بریتانیا مدرک ماستری گرفته است. احمدولی مسعود در زمان حیات احمدشاه مسعود فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد و با روی کار آمدن حکومت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی به حیث دیپلمات سفارت افغانستان در لندن و بریتانیا و زمانی هم سفیر در بریتانیا کار کرده است.

تکت انتخاباتی فرامرز تمنا که متشکل از استادان دانشگاه است با شعار «تدبیر امروز و توسعه فردا» وارد کارزار انتخاباتی شده است.blank

سید قیاس سعیدی و امین رشادت معاونین آقای تمنا هستند. آقای تمنا متولد ولایت هرات و دارای دو سند دکترا در رشته‌های روابط بین‌الملل و مطالعات بین‌المللی است. وی که اکنون رییس یکی از دانشگاه‌های خصوصی است، پیش از این در سمت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه و ریاست مرکز مطالعات استراتژیک این وزارت کار کرده است.

عنایت‌الله حفیظ با معاونت جنت‌فهیم چکری و عبدالجمیل شیرانی وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شده است.

آقای حفیظ در سال ۱۳۵۷ در ولایت میدان‌وردک به دنیا آمده است. آقای حفیظ علاوه بر تعلیمات اسلامی، سند فراغت از دانشگاه شهید ربانی در رشته تعلیم و تربیه دارد.

سید نورالله جلیلی با معاونت خلیل رومان و چراغ‌علی چراغ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده است. آقای جلیلی که در سال ۱۳۵۲ خورشیدی در ولایت ننگرهار متولد شده تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در دانشگاه کابل به پایان رسانده است. او از ۱۸ سال به این طرف سرگرم کسب و کار شخصی است.

نورالرحمان لیوال که کارشناس و سرمایه‌گذار در بخش کمپیوتر و سافت‌ویر است با شعار «مسوولیت و عدالت» وارد کارزار انتخاباتی شده است.

آقای لیوال، عبدالهادی ذوالحکمت و محمدنبی ویار را به حیث معاونین خود انتخاب کرده است. او در سال ۱۳۵۰ در ولایت لوگر به دنیا آمده است.

شیدامحمد ابدالی با شعار «مشارکت و تغییر» با معاونت عبدالبصیر سالنگی، والی پیشین فراه و پروان و ذوالفقار امید، یکی از رهبران جنبش روشنایی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو ثبت‌نام کرده است.

آقای ابدالی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در ولایت قندهار به دنیا آمده و تحصیلات عالی خود را تا مقطع ماستری در رشته مطالعات استراتژیک و امنیتی در ایالات متحده به اتمام رسانده است.

وی پیش از این در سمت‌های معاون شورای امنیتی، معاون ویژه رییس‌جمهور و به عنوان سفیر در دهلی کار کرده است.

محمدشهاب حکیمی‌ یکی دیگر از نامزدان ریاست جمهوری نورالحبیب حصیر را به عنوان معاون اول و عبدالعلی سرابی را به عنوان معاون دوم خود برگزیده است.

غلام فاروق نجرابی با شعار«مبارزه بافساد و صلح» با معاونت سارنوال شریف الله و دگروال محمد شریف نیز با کارزار انتخاباتی شده است.

پروسه ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از ۱۳ ماه جدی آغاز شد و روز گذشته پایان یافت.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به خبرگزاری افق گفت که تا کنون ۱۸ تن برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خورشیدی ثبت‌نام کرده اند و دو تن دیگر به دلیل تکمیل نکردن شرایط از پروسه ثبت‌نام بازمانده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید بررسی اسناد نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و قرار است به تاریخ ۱۷ ماه دلو فهرست ابتدایی نامزدان اعلام شود.

مطالب مرتبط