اشرف‌غنی با شعار «دولت‌سازی» در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

رییس جمهور غنی با معاونیت نخست امرالله صالح و معاونیت دوم سرور دانش، لحظات پیش در کمیسیون انتخابات ثبت‌نام کرد.blank

شعار آقای غنی «دولت‌سازی» است و او پس از ثبت‌نامش به حیث نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت که در صورت برنده شدن، از ثبات افغانستان دفاع خواهد کرد و متعهد به حکومت‌داری خوب در تمام سطوح حکومتی است.

آقای غنی فقر را بزرگترین چالش افغانستان خواند و محو گرسنگی را از اولویت‌های خویش در حکومت آینده عنوان کرد. او افزود که فقرا بزرگترین «قوم» افغانستان اند و برایش قابل تحمل نیست که این قوم شب‌ها گرسنه بخوابند.

رییس جمهور غنی در انتخابات قبلی نیز به این چالش اشاره کرده بود و تعهد کرده بود که در سفره مردم «تغییر» به میان می‌آورد اما با گذشت بیش از چهار از سال از حکومت وحدت ملی، آمارهای نهادهای پژوهشی نشان می‌دهد که فقر و گرسنگی در کشور افزایش یافته است.

غنی در مورد تشکیل حکومت موقا نیز گفت:مردم حکومت موقت را نمی‌پذیرند، و برای صدسال نمی‌پذیرند؛ افغانستان هدیه‌یی کسی نیست که به ما داده باشد. ما افغانستان را با خون خود کمایی کردیم و با خون خود حفاظت می‌کنیم.

آقای غنی امروز حل بحران افغانستان را وابسته به تشکیل یک حکومت قوی دانست و افزود: «افغانستان نیازمند یک دولت قوی مرکزی و با اقتدار است که به وجود آمدن این دولت تنها از طریق انتخابات و تطبیق دموکراسی ممکن است.»

او ظاهراً با اشاره به موجودیت ریاست اجراییه گفت که اگر در حکومت آینده صلاحیت کامل برایش داده شود، همه مشکلات حل خواهد شد. او پیش از این نیز گفته بود که در حکومت بعدی وی «ریاست اجراییه» جا نخواهد داشت.

آقای غنی به آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی تاکید کرد و افزود: «پروسه انتخابات و نهادهای انتخاباتی به آوردن اصلاحات جدی ضرورت دارد.»

آقای غنی در سال ۱۳۹۳ با شعار «تحول و تداوم» وارد کارزارهای انتخاباتی شد که پس انتخابات، تیم او از سوی رقیبش، عبدالله عبدالله متهم به سازماندهی تقلب و تغییر نتایج انتخابات شد و با پادرمیانی وزیر خارجه امریکا حکومت وحدت ملی تشکیل شد.

امرالله صالح معاون اول غنی در دسته انتخاباتی‌اش در حکومت گذشته ریاست امنیت ملی را به دوش داشت و در حکومت غنی، حدود یک ماه پیش به حیث سرپرست و نامزد وزیر وزارت داخله تعیین شد اما روز گذشته به دلیل پیوستن به تکت انتخاباتی آقای غنی، از سمتش کنار رفت.

سرور دانش معاون دوم تیم غنی، در حکومت فعلی نیز معاون وی است و آقای غنی از او به عنوان سرمایه مهم در بخش تدوین قوانین یاد کرده است.

غنی امروز افزود که تیم وی چهار نفره خواهد بود و یوسف غضنفر، مشاور فعلی‌اش و یکی از تاجران، شخص چهارم تیم انتخاباتی وی است.

از سویی هم عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، صبح امروز خودش را با حمایت حزب جمعیت، جنبش و وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد کرد و در همایشی گفت که در ساختار تیمش ریاست اجرایی نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط