طلای سرخ؛ افزایش تولید در سایه کاهش قیمت

زعفران افغانستان، از نام و نشان خوبی در چندین کشور جهان برخوردار می‌باشد. هرات قطب تولید زعفران این کشور است و بیش از ۹۰ درصد زعفران در این ولایت برداشت می‌شود.blank

بر بنیاد آمارهای رسمی ریاست زراعت هرات، در سال جاری بیش از ۱۵ تُن زعفران برداشت شده است و به تناسب سال قبلی آن در حدود ۵ تُن افزایش را نشان می‌دهد.
محی الدین نوری، سرپرست والی هرات به افق، گفت که در جریان سال جاری ۳۰ هزار جریب زمین زعفران در این ولایت کشت شده بود.

هر چند خوشبینی‌ها برای افزایش تولیدات زعفران در هرات وجود دارد، اما پایین آمدن قیمت زعفران بر افزایش تولیدات این گیاه سایه انداخته است.
در چند سال گذشته هر کیلو زعفران تا بیش از ۱۰۰ هزار افغانی به فروش می‌رسید، اما امسال قیمت زعفران ناامید کننده بوده است و هر کیلو تا ۳۰ هزار افغانی نیز به فروش رسیده است.

چندین زعفران کار به افق، گفته اند در صورتی که سناریوی کاهش قیمت زعفران هم چنان تکرار شود، به دور از امکان نیست که از کشت زعفران دست بکشند و یک بار دیگر به کشت کوکنار روی بیاورند.
زعفران کشت بدیل برای کوکنار محسوب می‌شود و به همین خاطر در چند سال گذشته دهقانان به کشت گیاه زعفران روی آورده‌اند.
مسوولان در اتاق تجارت و صنایع هرات به افق، گفته اند که زعفران به کشورهای هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و چندین کشور اروپایی و امریکایی صادر می‌شود.
سعد خطیبی رییس این اتاق، گفت: «تلاش می‌کنیم تا بیشتر زمینه برای صادرات زعفران به کشورهای اروپایی و امریکایی مساعد شود، تا قیمت زعفران نیز افزایش پیدا کند.»
نصیر احمد درانی، وزیر زراعت و مالداری در سفرش به ولایت هرات به افق، گفت که ترکیه سالانه ۳۰۰ کیلوگرام زعفران هرات را خریداری می کند.

قرار است که ترکیه در بخش پروسس و بسته بندی زعفران هرات سرمایه گذاری کند، تا زعفران افغانستان را با نام افغانستان به کشورهای اروپایی صادر شود.
در صورتی که این طرح عملی شود، در قیمت زعفران افزایش چشم گیری رونما می گردد.

افغانستان رقیبی برای ایران

حکومت افغانستان روی یک طرح بلند پروازنه کار می‌کند، تا افغانستان در بخش تولید زعفران از رقیبان اش یعنی ایران پیشی بگیرد.
نصیر احمد درانی، وزیر زراعت به افق، گفت که افغانستان می‌خواهد که در بخش تولید زعفران در جهان مقام نخست را بگیرد.
بارها زعفران کاران افغانستان از صادارات زعفران ایران با نام افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.
پیشتر عبدالصبور رحمانی، رییس زراعت هرات گفته بود که زعفران ایران با نام افغانستان در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و این موضوع روی جایگاه زعفران تاثیر منفی گذاشته است.

در سطح بازارهای خارجی زعفران افغانستان به مراتب از درجه بهتری نسبت به زعفران ایران برخوردار می باشد و به همین خاطر بازرگانان ایرانی تمایل داشتند که زعفران شان را با نام افغانستان به فروش برسانند.
هم چنین نگرانی ها مبنی بر ورود پیاز زعفران پوسیده به ولایت هرات وجود داشت.

در جریان سال جاری رییس جمهور غنی طی فرمانی واردات زعفران و پیاز زعفران از کشورهای خارجی را ممنوع اعلام کرده است، تا رونقی بر زعفران افغانستان رونما گردد.
هفته گذشته هم چنین سنگ تهداب انستیتوت زعفران افغانستان به هزینه بالغ بر ۵۸ میلیون افغانی در ولایت هرات گذاشته شد. مسوولان در وزرات زراعت گفته‌اند که این انستیتوت تا دو سال آینده ساخته خواهد شد.
این انستیتوت روی ترویج، تحقیق، و بازاریابی زعفران ایجاد می‌شود.blank

زعفران با آب کمتری برای رشد نیاز مند می‌باشد و به همین خاطر، کشت این گیاه برای دهقانان اقتصادی تمام می‌شود، در صورتی که بازار فروش مناسب برای زعفران وجود داشته باشد.
از کشت گیاه زعفران در افغانستان بیش از یک دهه می‌گذرد، هنوز فرصت زیادی برای افزایش تولید و قیمت وجود دارد. در صورتی که حکومت بازارهای فروش مناسب برای زعفران جستجو کند، نیروی بیشتری در بخش زعفران مصروف فعالیت شوند و از نرخ سرسام آور بیکاری کاسته شود.

مطالب مرتبط